Χρεώστε όπως θέλετε;

Oct 6, 2020

Αν και έχει καταργηθεί ο φόρος ακίνητης ιδιοκτησίας, τα δημοτικά τέλη ακόμη υπάρχουν. Τα τέλη αυτά βασίζονται πάνω στην εκτίμηση του Κτηματολογίου (με ημερομηνία εκτίμησης 1.1.2018). Η φορολογία αυτή των δημοτικών τελών υπολογίζεται το κόστος ως σύνολο και επί αυτού εφαρμόζεται ένα ποσοστό χρέωσης που οι αναμενόμενες εισπράξεις να ισούνται με το κόστος της Αρχής.

Το ερώτημα μας είναι πως υπολογίζεται το ποσοστό του φόρου; Πληροφορηθήκαμε ότι η Αρχή υποβάλλει στον Γενικό Ελεγκτή τα έξοδα/ανάγκες της και αφού αυτό εγκριθεί, το ποσοστό της χρέωσης εφαρμόζεται. Είναι αντιληπτό ως εκ τούτου, ότι ουδείς γνωρίζει τα έξοδα της Αρχής και ούτε μπορεί εύκολα να τα αμφισβητήσει. Η χρέωση είναι ένα είδος κόστους συν άλλα έξοδα, για να καταλήξει η Αρχή στο πιο πάνω κόστος.

Ως εκ τούτου εάν πάρουμε ως παράδειγμα δύο συγκριτικές χρεώσεις, διαμέρισμα στο Παραλίμνι χρεώνεται προς 1.10% επί της αξίας, ενώ στη Λεμεσό .38%, δηλαδή 300% περισσότερη χρέωση για το Παραλίμνι. Δεν μας είναι αντιληπτό γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά στο ποσοστό χρέωσης. Μήπως είναι επειδή το αυτοκίνητο του Δημάρχου είναι πιο ακριβό στο Παραλίμνι από εκείνο του ομολόγου του στην Λεμεσό, μήπως οι μισθοί στο Παραλίμνι είναι περισσότεροι από εκείνους της Λεμεσού, είναι μήπως πιο αποτελεσματική η εκτέλεση των υποχρεώσεων του Δήμου στη Λεμεσό σε σχέση με το Παραλίμνι, ή τι επιτέλους συμβαίνει;

Εκείνο το οποίο επίσης μας προκαλεί απορία είναι η χρέωση διάφορων φόρων για υπηρεσίες που δεν υπάρχουν, όπως χρέωση για αποχετευτικό που κατ’ ομολογία ούτε τώρα υπάρχει για χρήση και ούτε προβλέπεται η ύπαρξη του στο σύντομο μέλλον. Έτσι ως παράδειγμα στις Πλάτρες, πελάτης μας χρεώνεται για τα τελευταία 15 χρόνια αποχετευτικό (χωρίς να υπάρχει) και λόγω ανυπαρξίας του συστήματος πληρώνει ο πελάτης επιπλέον του τέλους και €500/χρόνο για να αδειάσει τους αποχετευτικούς λάκκους, ενώ σε διαμαρτυρία του να αφαιρεθεί το κόστος των €500/χρόνο από το τέλος του αποχετευτικού, δεν υιοθετήθηκε από την τοπική Αρχή, απαντώντας του ότι είναι «βάσει δικαστικών αποφάσεων». Ναι μας είναι αντιληπτή η χρέωση χωρίς ύπαρξη υπηρεσίας για να αποκτήσει η Αρχή κάποια «κάσια» για ένα μελλοντικό έργο, αλλά δεν πρέπει να υπάρχει και ένα χρονικό όριο στην χρέωση σε σχέση με την ανυπαρξία της υπηρεσίας;

Σε άλλη περίπτωση όπου υιοθετήθηκε η αξία κατά την 1.1.2018 για ένα Χ ποσό και χρεώθηκε ο πελάτης μας με το ανάλογο ποσό, μετά το Κτηματολόγιο μείωσε την εκτίμηση και κατ’ επέκταση μειώθηκε και η χρέωση. Ζήτησε λοιπόν και αυτός ο «δύστυχος» πολίτης να του επιστραφεί η διαφορά. Η αρχική απάντηση του Δήμου ήταν «δεν μπορούμε τώρα να αναστατώσουμε τους λογαριασμούς μας, αλλά θα αφαιρεθεί η διαφορά από τον επόμενο χρόνο». Ήλθε ο επόμενος χρόνος και τώρα η Αρχή «δεν ξέρει τίποτε»!!

Ίσως να θυμάστε το προηγούμενο μας άρθρο «Ποιος Κυβερνά την Κύπρο» όπου αναφερθήκαμε σε ιδιώτες, αλλά και Αρχές ότι επικρατεί ένα είδος τοπικής «Μαφίας» όπου παραθέσαμε διάφορα παραδείγματα, πρόσθετα με τα πιο πάνω. Σε άλλη περίπτωση τοπικής Αρχής (Δήμαρχος) σε διαμαρτυρία πελάτη μας, του απάντησε ότι «χρεώνουμε τους Λευκωσιάτες για τα έξοδα τους και δεν χρεώνουμε τους ντόπιους» (προ 10ετίας). Κατόπιν διαμαρτυρίας τώρα χρεώνονται και οι ντόπιοι. Είναι όμως αυτό ορθό και αυτή είναι η μέθοδος χρέωσης;

Αντί ο Γενικός Ελεγκτής να ενσκήψει επί τέτοιων καθημερινών και εξόφθαλμων παρανομιών/ παρατυπιών, ασχολείται με θέματα που ίσως δεν του προσφέρουν ιδίαν προβολή (ίδε και το γελοίο εκείνο για την δικοινοτική εκδήλωση στο θέατρο Σαλαμίνα για το τίποτε).

Αυτή η Κυβέρνηση έχει εισάγει τον θεσμό του Επιτρόπου εις μια προσπάθεια καλυτέρευσης της διακυβέρνησης του Κράτους. Και όμως σε μια υπόθεση όπου πελάτης μας αποτάθηκε σε 5 επιτρόπους για κακοδιαχείριση/παρανομίες κλ.π., του απάντησαν ότι «θα το ερευνήσουμε». Ουδείς επανήλθε μετά από 1½ χρόνο αναμονής. Η Κυβέρνηση μας λέει ότι οι επίτροποι αυτή είναι «οι άριστοι των αρίστων». Να μας επιτραπεί να διαφωνήσουμε.

ENQUIRY

info@aloizou.com.cy

View Wishlist

(+357) 7778 7771